Deze privacyverklaring is gewijzigd op 1 januari 2025
Bloezem Holding BV en jouw persoonsgegevens
In deze privacyverklaring leggen wij uit hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan. Wanneer je in een van onze woonhuizen woont, zorg of hulp van ons krijgt of onze website bezoekt, deel je persoonsgegevens met ons, die wij gebruiken om de hulp en zorg te verlenen. Je mag erop vertrouwen dat wij dit zorgvuldig doen. Deze privacyverklaring is van toepassing op de hulp- en zorgverlening die wij bieden aan onze bewoners en cliënten.
Voor een aantal verwerkingen wijkt dit af wanneer dit geen betrekking heeft op onze primaire hulp- en zorgverlening. Bijvoorbeeld cameratoezicht op onze locaties of wanneer je sollicitant bent. In dat geval is daarvoor een aparte privacyverklaring beschikbaar.
Wij verwerken ook persoonsgegevens van personen met wie wij geen overeenkomst zijn aangegaan. Bijvoorbeeld wanneer wij gegevens vastleggen en gebruiken van wettelijk vertegenwoordigers of contactpersonen van bewoners en cliënten. Of van contactpersonen van samenwerkingsverbanden, leveranciers en andere bedrijven. Om vragen te beantwoorden die via onze website worden gesteld, is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verwerken. Ben jij een van deze personen? In dat geval is deze privacyverklaring ook voor jou bedoeld.
Snel antwoorden op jouw vragen over privacy
Wij hebben binnen Bloezem een Functionaris Gegevensbescherming. Onder ‘Heb je een klacht, vraag, of is iets niet duidelijk?’ lees je hoe je met de Functionaris Gegevensbescherming in contact komt.
Verantwoordelijk voor jouw gegevens
Verantwoordelijk voor jouw persoonsgegevens is: Bloezem Holding B.V.
Wat zijn persoonsgegevens?
Persoonsgegevens zijn gegevens die op jou persoonlijk betrekking hebben. Bijvoorbeeld jouw naam, adres, geboortedatum en geslacht. Maar ook je e-mailadres, bankrekeningnummer en IP-adres zijn persoonsgegevens.
Naast deze ‘gewone’ persoonsgegevens zijn er ‘bijzondere’ persoonsgegevens, zoals gezondheidsgegevens. Dit zijn gegevens die iets zeggen over de gezondheid. Deze categorie persoonsgegevens mogen wij alleen verwerken als dat wettelijk is toegestaan. Dit geldt ook voor je burgerservicenummer (BSN).
Jouw persoonsgegevens die wij van anderen hebben gekregen
In de meeste gevallen verstrek jij ons jouw persoonsgegevens, maar dat is niet altijd het geval. Bijvoorbeeld wanneer een dossier van een andere hulp- of zorgverlener met jouw toestemming aan ons wordt overgedragen. Of wanneer wij via de gemeente of het CIZ een indicatiebesluit ontvangen. Deze gegevens hebben wij nodig om de hulp en zorg te kunnen verlenen of te declareren.
Wanneer gebruiken wij jouw persoonsgegevens?
Wij verzamelen en gebruiken jouw persoonsgegevens niet zomaar. In de wet is vastgelegd dat dit alleen mag als de persoonsgegevens noodzakelijk zijn voor het doel waarvoor deze worden verzameld en als daarvoor een ‘grondslag voor de verwerking’ is. Dat betekent dat wij alleen persoonsgegevens mogen verwerken als daar één van de volgende redenen voor is:
Toestemming
Wij kunnen je vragen om toestemming om jouw persoonsgegevens te verwerken. Als wij je om toestemming vragen dan leggen wij uit waarvoor wij de gegevens nodig hebben, voordat je deze aan ons verstrekt. Wij adviseren je de informatie die wij je verstrekken over het gebruik van de persoonsgegevens, goed door te lezen.
Wanneer vragen wij je om toestemming?
- Als wij onderzoek doen naar de tevredenheid van onze bewoners en cliënten.
- Als wij onderzoek doen naar zorginnovaties.
- Als wij je een nieuwsbrief sturen om je op de hoogte houden van onze dienstverlening.
- Als wij cookies en vergelijkbare technieken plaatsen om het gebruik van onze website te kunnen meten en relevante advertenties te tonen op basis van persoonlijke interesses en gedrag op onze website.
Wil je de gegeventoestemming intrekken?
Als je toestemming hebt gegeven dan kun je die te allen tijde intrekken. Wij informeren je ook over de manier waarop je de toestemming kunt intrekken. Houd er rekening mee dat het intrekken van de toestemming geen terugwerkende kracht heeft op de eerder verwerkte gegevens.
Overeenkomst
Wij hebben jouw persoonsgegevens nodig voor het afsluiten en uitvoeren van de (woon)zorgovereenkomst. Om de overeenkomst te kunnen uitvoeren, is het noodzakelijk dat wij jouw persoonsgegevens verzamelen en verwerken. Zonder deze persoonsgegevens kunnen wij de overeenkomst niet uitvoeren.
Dat betekent dat het niet verstrekken van persoonsgegevens gevolgen kan hebben voor het uitvoeren van de overeenkomst. Wij informeren je vooraf welke gegevens wij van jou nodig hebben en wat de gevolgen zijn wanneer je deze gegevens niet verstrekt.
Wettelijke verplichting
In de wet- en regelgeving zijn veel regels opgenomen waar wij ons als zorgaanbieder aan moeten houden. In deze regels staat dat wij jouw persoonsgegevens voor een bepaalde tijd moeten vastleggen en soms aan anderen moeten verstrekken. De belangrijkste regels zijn:
- Bij aanvang van de hulp- of zorgverlening zijn wij verplicht het BSN vanaf een geldig legitimatiebewijs vast te leggen. Hiermee stellen wij vast dat het BSN bij de bewoner of cliënt hoort. Als wij persoonsgegevens van onze bewoners en cliënten verstrekken aan zorgaanbieders en zorgfinanciers, dan zijn wij op grond van de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg (Wabvpz) verplicht om hierbij het BSN te vermelden. Is het BSN niet vastgesteld, dan mogen wij het BSN niet gebruiken.
- De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd houdt toezicht op de kwaliteit en veiligheid van de verpleging en verzorging. Op grond van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) zijn wij verplicht om mee te werken aan onderzoeken. Als dit noodzakelijk is voor het onderzoek, verstrekken wij gegevens aan toezichthouders en geven wij toezichthouders toegang tot ruimten waar onze bewoners wonen. Dit geldt ook voor de hulp die wij op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo) en Jeugdwet verlenen en waarbij de gemeente toezichthouders heeft aangesteld.
- De zorgfinanciers (zorgkantoren, zorgverzekeraars en gemeenten) zijn verplicht om vast te stellen of de zorg- en hulpverlening rechtmatig is gedeclareerd. Dit is om fraude op te sporen en tegen te gaan. Hiervoor zijn in de wetten waar vanuit de zorg wordt gefinancierd, regels opgesteld. Het gaat hierbij om de Wet langdurige zorg (Wlz), Zorgverzekeringwet (Zvw), Wmo en Jeugdwet. De zorgfinancier moet aantonen dat het verstrekken van gezondheidsgegevens noodzakelijk is om de controle te kunnen uitvoeren.
- Op grond van de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO), de Wmo en de Jeugdwet zijn wij verplicht om na het einde van de overeenkomst de dossiers van onze bewoners en cliënten gedurende een vastgestelde termijn te bewaren. Jouw dossier wordt in een afgesloten archief bewaard.
Gerechtvaardigde belangen
Wij mogen jouw persoonsgegevens gebruiken als wij daar een ‘gerechtvaardigd belang’ bij hebben of als een ander dat heeft. Wij moeten in dat geval aantonen dat ons belang, of dat van een ander, om de persoonsgegevens te gebruiken zwaarder weegt dan de inbreuk die dit heeft op de persoonlijke levenssfeer.
Voor onderstaande verwerkingen gebruiken wij het gerechtvaardigde belang als grondslag:
- Het beschermen van eigendommen van bewoners, cliënten, medewerkers en organisatie.
- Het beantwoorden van vragen die via onze website of e-mail worden gesteld.
- Het testen van de applicaties en informatiesystemen die wij gebruiken.
- Het communiceren met contactpersonen over bewoner of cliënt.
- Het loggen van gebruikersactiviteiten in kernsystemen.
- Het afhandelen van schademeldingen.
- Het plaatsen van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van onze website te optimaliseren.
Waarvoor gebruiken wij jouw persoonsgegevens?
Wij gebruiken jouw persoonsgegevens om je goede, veilige en verantwoorde hulp en zorg te verlenen. Dat betekent dat wij jouw persoonsgegevens voor de volgende doelen gebruiken:
Hulp- en zorgverlening: om de (woon)zorgovereenkomst met jou te kunnen aangaan en uitvoeren. Je gegevens hebben wij nodig om de hulp en zorg te plannen en te leveren. Ook hebben wij jouw persoonsgegevens nodig om de geleverde hulp en zorg te kunnen declareren en de huur van onze appartementen te factureren.
Bewaarplicht: om te voldoen aan de wettelijke bewaarplicht. Wij bewaren jouw persoonsgegevens nadat de (woon)zorgovereenkomst is geëindigd gedurende de wettelijke termijn.
Kwaliteitsverbetering: om de kwaliteit van onze hulp- en zorgverlening te kunnen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je goede en veilige hulp en zorg van ons krijgt en ook dat je tevreden bent over hoe wij dat doen. Daarom controleren wij regelmatig dossiers, voeren wij interne audits uit en onderzoeken wij regelmatig de tevredenheid van onze bewoners en cliënten. Hiervoor is het noodzakelijk dat wij jouw persoonsgegevens gebruiken.
Calamiteiten: om de oorzaak en gevolgen van calamiteiten te onderzoeken. Als zich binnen de hulp- en zorgverlening een ernstig incident voordoet, dan zijn wij verplicht dit bij de toezichthouder te melden en de oorzaak en gevolgen te onderzoeken. Hiervoor is het noodzakelijk dat gegevens uit het dossier worden gebruikt voor het onderzoek.
Kwaliteitsregistraties: om aan te tonen dat wij goede zorg leveren. Wij zijn verplicht regelmatig informatie aan te leveren over de kwaliteit van de hulp- en zorgverlening. Hoewel wij niet rechtstreeks gegevens uit jouw dossier aanleveren, worden de gegevens uit jouw dossier wel gebruikt om geaggregeerde informatie te verstrekken.
Beschermen eigendommen: om de eigendommen van bewoners, cliënten, medewerkers en organisatie te beschermen. Wij treffen maatregelen om onze locatie te beveiligen. Hiervoor wordt onder andere cameratoezicht ingesteld. Voor het cameratoezicht is een aparte privacyverklaring beschikbaar.
Schademeldingen: om schade van (eigendommen van) bewoners, cliënten en medewerkers te kunnen afhandelen. Als je door ons toedoen schade lijdt dan verstrekken wij jouw persoonsgegevens aan de verzekeringsmaatschappij waarbij wij zijn verzekerd met het doel om de schade af te handelen.
Marketing: om ontwikkelingen binnen onze organisatie bij je onder de aandacht te brengen. Wij vinden het belangrijk dat je op de hoogte blijft van belangrijke ontwikkelingen in onze organisatie en de gezondheidszorg. Daarom versturen wij regelmatig nieuwsbrieven. Als je bij ons woont of cliënt bent, dan mogen wij hiervoor wij je persoonsgegevens gebruiken.
Bij ons staan privacy en de bescherming van jouw persoonsgegevens centraal. Voordat wij jouw persoonsgegevens gebruiken, zullen wij toetsen of dat is toegestaan. Binnen de gezondheidszorg worden veel gevoelige gegevens verwerkt zoals gegevens over jouw gezondheid. Hierop zijn veel wetten en regels van toepassing waarvoor wij persoonsgegevens moeten vastleggen, bewaren of soms aan bevoegde instanties moeten verstrekken. Hiervoor toetsen wij eerst of dat is toegestaan.
Ook als je geen overeenkomst met ons hebt gesloten, dan kunnen wij wel persoonsgegevens van je verwerken. Bijvoorbeeld wanneer je ons een vraag stelt via onze website of e-mail of wanneer je als contactpersoon of wettelijk vertegenwoordiger optreedt namens een bewoner of cliënt.
Andere doeleinden
Wij mogen jouw persoonsgegevens gebruiken voor andere doeleinden dan waarvoor je de persoonsgegevens aan ons hebt gegeven. Het nieuwe doel moet dan wel passen bij het doel waarvoor je in eerste instantie jouw persoonsgegevens aan ons hebt verstrekt. De Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) stelt dat in dat geval getoetst moet worden of het nieuwe doel verenigbaar is met het oorspronkelijke doel. Hiervoor moeten wij het nieuwe doel als volgt toetsen:
- Is er een verband tussen het oorspronkelijke en nieuwe doel? Hoe nauwer de doelen aan elkaar verwant zijn, hoe eerder zij verenigbaar zijn.
- Via welke weg zijn de persoonsgegevens aan ons verstrekt? Als de persoonsgegevens rechtstreeks van jou afkomstig zijn kan de verenigbaarheid eerder worden aangenomen dan wanneer wij deze persoonsgegevens via een andere bron hebben verzameld.
- Om welke categorieën persoonsgegevens gaat het? Hoe gevoeliger de aard van de persoonsgegevens zijn, hoe minder het aannemelijk is dat sprake is van verenigbaarheid.
- Wat zijn de gevolgen voor jou? Hoe kleiner de gevolgen voor jou zijn, hoe eerder het doel als verenigbaar kan worden beschouwd.
- Wat kunnen wij doen om de verwerking van jouw persoonsgegevens te beschermen? Wanneer wij maatregelen kunnen treffen om de persoonsgegevens te beschermen, bijvoorbeeld door versleuteling of pseudonimisering, dan heeft dit invloed op de verenigbaarheid van het doel.
Onze groep en jouw persoonsgegevens
Wij mogen jouw persoonsgegevens binnen onze groep delen voor bepaalde doelen. Dit mag voor administratieve doelen, zoals het optimaliseren van de datakwaliteit. En om de hulp- en zorgverlening te verbeteren, omdat wij dit vanwege wettelijk verplicht zijn, om beter en efficiënter te kunnen voldoen aan de wet of om te voldoen aan onze zorgplicht. Wij streven naar een balans tussen het optimaal benutten van persoonsgegevens voor kwalitatief betere zorg en het waarborgen van de privacy en veiligheid van deze gegevens. Wij moeten onder meer op grond van het medisch beroepsgeheim en wettelijke verplichtingen de belangen van onze bewoners en cliënten meewegen in onze besluiten. Als je bijvoorbeeld bij ons in zorg komt, is het belangrijk om jouw zorgvraag en jouw relevante zorgverleden in kaart te brengen. Op die manier zijn wij in staat je een passend zorg-, begeleidings- of behandelplan aan te bieden.
Bloezem maakt gebruik van centrale IT-systemen die het mogelijk maken om relevante persoonsgegevens tussen moeder- en dochterbedrijven te delen. Dit doen wij alleen voor gerechtvaardigde doeleinden. Wij hebben passende organisatorische en technische maatregelen getroffen om te waarborgen dat jouw persoonsgegevens veilig worden gedeeld en alleen voor . Zo voorkomen wij dat je persoonsgegevens op een onrechtmatige manier worden gebruikt. Hiermee zijn wij in staat om adequaat en binnen de wettelijke termijnen te reageren op verzoeken van toezichthouders, waarbij altijd de privacywetgeving in acht wordt genomen.
Verplichte gegevens
Als je ons bepaalde persoonsgegevens die wij nodig hebben om de overeenkomst die wij met je aangaan uit te voeren, niet wilt verstrekken, dan kunnen wij helaas geen overeenkomst met je aangaan. Wij informeren je van tevoren welke persoonsgegevens wij nodig hebben.
Wil je persoonsgegevens uit onze systemen laten verwijderen? Dit kan alleen wanneer wij deze persoonsgegevens niet nodig hebben voor het uitvoeren van de overeenkomst die wij met je hebben gesloten. Ook kunnen wij deze gegevens niet verwijderen wanneer dit in het belang is van een ander. Wanneer je als ouder bijvoorbeeld wil dat de gegevens van je kind worden verwijderd, zullen wij overwegen of dat ook in het belang is van het kind op latere leeftijd. Wij kunnen een belang hebben om aan te tonen dat wij onze hulp en zorg rechtmatig hebben gedeclareerd, waardoor niet alle persoonsgegevens kunnen worden verwijderd. Tot slot kunnen wij op jouw verzoek persoonsgegevens niet verwijderen wanneer dat noodzakelijk is om aan een wettelijke verplichting te voldoen.
Met wie delen wij jouw persoonsgegevens?
Uitgangspunt is dat wij jouw persoonsgegevens met niemand delen, tenzij je daar toestemming voor geeft, of wanneer dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst die wij met je zijn aangegaan, om aan wettelijke verplichtingen te voldoen of voor de behartiging van onze belangen of van een derde. Hieronder lees je wie dat zijn.
Onze leveranciers
Wij werken samen met andere bedrijven die ons helpen om hulp- en dienstverlening op een doelmatige en doeltreffende manier te realiseren. De belangrijkste leveranciers die jouw persoonsgegevens verwerken zijn Microsoft Ireland Operations Ltd (kernsysteem), Nedap NV (elektronisch cliëntendossier), Enovation Group Holding BV en CareConnections B.V. (medicatieregistratie) en AFAS Software BV (financiële en personeelsadministratie). Wij sluiten met onze leveranciers een overeenkomst waarin afspraken zijn gemaakt over de naleving van de wettelijke verplichtingen die op de verwerking van jouw persoonsgegevens van toepassing zijn, een ‘verwerkersovereenkomst’.
Soms schakelen wij andere partijen in die ook diensten aan ons leveren, zoals andere zorgaanbieders en accountants. Deze partijen zijn zelf verantwoordelijk voor het verwerken van persoonsgegevens.
Bevoegde instanties
Toezichthouders zoals de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) kunnen jouw persoonsgegevens opvragen. Dit geldt ook voor het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ), CAK en de zorgfinanciers zoals zorgverzekeraars, zorgkantoren en gemeenten. In de wet staat wanneer wij deze persoonsgegevens moeten verstrekken.
Samenwerkingsverbanden
Wij werken samen met andere zorgaanbieders om onze krachten te bundelen of om de zorg efficiënter te leveren door bijvoorbeeld de ongeplande nacht- en weekendzorg in een bepaald gebied door één zorgaanbieder te leveren. Ook werken wij binnen een aantal Sociale Wijkteams met andere zorgaanbieders samen. Hiervoor maken wij met deze andere partijen afspraken voor de naleving van de wettelijke verplichtingen die op het verwerken van de persoonsgegevens van toepassing zijn. Deze afspraken worden vastgelegd in een ‘regeling gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijkheid’.
Cookies
Wij gebruiken cookies en vergelijkbare technologieën op onze website. Lees er meer over in ons cookiestatement.
Social media
Wij gaan via onze eigen social media-kanalen in gesprek met – vertegenwoordigers van – onze bewoners en cliënten en bezoekers van onze website over onze hulp- en zorgverlening. Hiermee bieden wij nuttige en relevante informatie aan en beantwoorden wij vragen die via deze kanalen worden gesteld. De social media-kanalen die wij gebruiken zijn Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube. De social mediakanalen gebruiken wij voor marketingdoeleinden. Voor meer informatie over het gebruik van cookies, vergelijkbare technologieën en jouw instelling verwijzen wij je naar ons cookiestatement. [link naar cookiestatement]
Hoe zorgen we ervoor dat jouw gegevens veilig zijn?
Wij vinden de veiligheid van jouw persoonsgegevens heel belangrijk. Wij doen daarom onze uiterste best om jouw persoonsgegevens te beschermen. Hiervoor hebben wij organisatorische en technische maatregelen genomen. Iedereen die met jouw persoonsgegevens werkt, is verplicht om daarmee vertrouwelijk om te gaan. Alleen diegenen die direct bij jouw hulp- of zorgverlening zijn betrokken of deze gegevens nodig hebben voor hun werkzaamheden, hebben toegang tot jouw dossier en jouw gegevens. Onze hulp- en zorgverleners delen jouw persoonsgegevens niet met anderen, tenzij je daarvoor toestemming hebt gegeven. Het niet geven van toestemming heeft in dat geval geen gevolgen voor de hulp- en zorgverlening.
Jouw persoonsgegevens worden verwerkt binnen onze digitale systemen. Wij zorgen ervoor dat deze systemen een veilige verwerking waarborgen, zodat jouw persoonsgegevens zijn beschermd tegen onbedoelde toegang, verstrekking, verandering of verlies.
Doorgifte van persoonsgegevens buiten de EER
Wij verwerken jouw persoonsgegevens niet buiten de EER.
Hoe lang bewaren wij jouw persoonsgegevens?
Wij bewaren jouw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor het doel waarvoor deze worden verwerkt. Voor bepaalde persoonsgegevens zijn wij wettelijk verplicht de persoonsgegevens langer te bewaren. Bijvoorbeeld: op grond van de WGBO zijn wij verplicht om de dossiers van verpleging en verzorging tenminste 20 jaar te bewaren vanaf het moment dat het dossier is gesloten. Na het einde van de bewaartermijn worden de persoonsgegevens vernietigd of geanonimiseerd. Er kunnen redenen zijn om persoonsgegevens langer te bewaren, bijvoorbeeld wanneer wij of iemand anders een zwaarwegend belang heeft of wanneer dit belangrijk is in rechtszaken, claims of onderzoeken. Als persoonsgegevens langer dan de wettelijke termijn bewaard moeten blijven, nemen wij maatregelen om ervoor te zorgen dat de persoonsgegevens alleen voor doeleinden worden gebruikt waarvoor een langere bewaartermijn noodzakelijk is.
Welke rechten heb je en hoe oefen je deze uit?
Op grond van de wet- en regelgeving heb je een aantal rechten waarmee je controle kunt uitoefenen over de persoonsgegevens die wij verwerken. Deze rechten zijn vastgelegd in de AVG, WGBO, Wmo en Jeugdwet. Het betreft de volgende rechten:
Het recht om jouw persoonsgegevens in te zien en desgewenst daarvan een kopie te ontvangen
Je kunt ons vragen welke persoonsgegevens wij van jou verwerken en voor welke doeleinden, wie jouw persoonsgegevens ontvangt en hoe lang wij jouw persoonsgegevens bewaren. Wanneer je daarom verzoekt, verstrekken wij je een kopie van de persoonsgegevens. Wij kunnen geen gegevens verstrekken wanneer dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van een ander.
Het recht om jouw persoonsgegevens te rectificeren als deze niet juist zijn
Je kunt ons vragen om jouw persoonsgegevens te wijzigen als je van mening bent dat deze niet juist of niet volledig zijn. Het gaat er hierbij om duidelijke fouten of omissies te herstellen. Het recht is niet van toepassing op inhoudelijke beoordelingen van vastgelegde persoonsgegevens. Wanneer wij een correctie doorvoeren, zullen wij ook de ontvangers van de persoonsgegevens informeren, tenzij dit onmogelijk is of van ons een onredelijke inspanning vergt.
Het recht om jouw persoonsgegevens te verwijderen
Je kunt ons vragen om jouw persoonsgegevens te verwijderen in de volgende situaties:
- wanneer deze persoonsgegevens niet langer nodig zijn voor het doeleinde van de verwerking;
- wanneer je de gegeven toestemming voor de verwerking intrekt;
- wanneer je bezwaar maakt tegen de verwerking en er geen noodzaak is de persoonsgegevens langer te bewaren;
- wanneer de persoonsgegevens onrechtmatig zijn verwerkt;
- wanneer persoonsgegevens moeten worden gewist om aan wettelijke bepalingen te voldoen.
Wij kunnen het verzoek om de persoonsgegevens te verwijderen niet uitvoeren als wij verplicht zijn om jouw persoonsgegevens langer te bewaren.
Het recht om de verwerking van jouw persoonsgegevens te beperken
Je kunt ons vragen om de verwerking van jouw persoonsgegevens te beperken in de onderstaande situaties:
- wanneer je de juistheid van de persoonsgegevens betwist en wij de juistheid moeten controleren;
- wanneer de verwerking van jouw persoonsgegevens onrechtmatig is en je je verzet tegen het verwijderen van jouw persoonsgegevens;
- wanneer wij jouw persoonsgegevens niet meer nodig hebben maar jij deze nodig hebt voor het instellen, uitoefenen of onderbouwen van een rechtsvordering;
- wanneer je bezwaar hebt gemaakt tegen de verwerking van de persoonsgegevens.
Het recht om jouw persoonsgegeven over te dragen aan een andere verwerkingsverantwoordelijke
Je kunt ons vragen om jouw persoonsgegevens aan een andere organisatie over te dragen. Het gaat dan alleen om persoonsgegevens die jij aan ons hebt verstrekt en wanneer jij toestemming voor de verwerking hebt gegeven, of wanneer wij deze nodig hebben voor de uitvoering van een overeenkomst die wij met jou hebben gesloten. Wij zullen in dat geval de persoonsgegevens in een leesbaar format, zoals Word, Excel of PDF aan jou verstrekken of, wanneer je dat wilt, rechtstreeks aan een ander overdragen. Wij kunnen jouw persoonsgegevens alleen overdragen voor zover dit niet de persoonlijke levenssfeer van een ander schaadt.
Het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens
Wanneer wij jouw persoonsgegevens verwerken op grond van een ‘gerechtvaardigde belang’ van ons of een derde, heb jij het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je niet wil dat camerabeelden waar jij op te zien bent, worden gebruikt. Of dat jouw gegevens worden gebruikt bij de afhandeling van een schademelding. Toch mogen wij dit soms wel doen, zelfs wanneer je bezwaar maakt. Bijvoorbeeld om fraude te bestrijden of om (veiligheids)risico’s binnen onze (woon)locaties te beheersen.
Uitoefening van jouw rechten
Als je een van deze rechten uitoefenen, dan kun een email sturen naar privacy@bloezem.nl. Wil je duidelijk aangeven welk recht je wilt uitoefenen? Wij bevestigen de ontvangst van je verzoek en informeren je over de procedure. Het kan zijn dat wij je vragen om je te identificeren door middel van een controle van je persoonsgegevens, bijvoorbeeld de laatste 4 cijfers van je BSN. Wij streven ernaar om je verzoek zo spoedig mogelijk af te handelen. Wij hanteren de wettelijke termijn van maximaal één maand. Als het uitoefenen van jouw recht complexer is dan verwacht, dan kunnen wij deze termijn met maximaal twee maanden verlengen. In dat geval zullen wij jou daarvan tijdig op de hoogte stellen.
Heb je een klacht, een vraag of is iets onduidelijk?
Als je een klacht hebt over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan, dan vragen wij je onze klachtenregeling [link klachtenregeling Bloezem] te volgen. Wij helpen je graag. Bloezem hanteert de escalatieladder van de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat betekent dat als onze klachtenfunctionaris jouw klacht niet naar tevredenheid kan oplossen, je contact kunt opnemen met onze functionaris gegevensbescherming via privacy@bloezem.nl
Je hebt ook het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Meer informatie vind je via https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.
Heb je specifieke vragen over deze privacyverklaring? Dan kun je contact opnemen met onze functionaris gegevensbescherming.
Verwerkingsverantwoordelijke
Bloezem is verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens en daarmee voor het naleven van de wettelijke verplichtingen. De contactgegevens zijn:
Bloezem Holding BV
Postbus 2136
3440 DC Woerden
0348 41 68 34
info@bloezem.nl
Functionaris voor Gegevensbescherming
Bloezem heeft een functionaris gegevensbescherming (FG). De FG is bereikbaar via:
Postbus 2136
3440 DC Woerden
privacy@allerzorg.nl
0348 41 68 34
Wijzigingen van de privacyverklaring
Als er wijzigingen in wet- en regelgeving of in onze hulp- en zorgverlening worden doorgevoerd, kunnen deze gevolgen hebben voor de verwerking van juw persoonsgegevens. In dat geval passen wij de privacyverklaring aan en zullen wij jou daarover informeren via onze website.